Explora el Parc de l’Hostal del Fum amb en Pinet i en Pinot: una gimcana digital per connectar amb el que t’envolta

 







馃尶 Explora el Parc de l’Hostal del Fum amb en Pinet i en Pinot: una gimcana digital per connectar amb el que t’envolta

Aquesta proposta educativa transforma el Parc de l’Hostal del Fum en un escenari d’exploraci贸 i aprenentatge compartit. Mitjan莽ant una gimcana digital oberta i interactiva, infants, fam铆lies i visitants poden endinsar-se en aquest espai compartit, fent visibles les formes de vida que el conformen i activant una mirada m茅s atenta, vinculada i respectuosa. El projecte ofereix dues versions: una adaptada al cicle superior de prim脿ria i una altra dirigida a la ciutadania, especialment pensada per a fam铆lies. Amb un fil conductor narratiu, la proposta fomenta l’exploraci贸, el joc i la reflexi贸 a trav茅s de dispositius digitals i codis QR.

馃摎 En qu猫 consisteix i qu猫 aporta

La proposta es concreta en una gimcana digital situada al Parc de l’Hostal del Fum, estructurada amb codis QR i un mapa interactiu. S’hi han dissenyat dues versions diferenciades:
A. Una versi贸 per a l’Escola Palau, amb recorregut i materials adaptats al curr铆culum de cicle superior.
B. Una versi贸 oberta i autogestionada, adre莽ada a fam铆lies i visitants del municipi.

Ambdues permeten interactuar amb diferents esp猫cies vegetals i elements del parc tot seguint un fil narratiu protagonitzat per en Pinet i en Pinot, dos arbres que acompanyen les persones participants en la descoberta i els reptes del recorregut. El projecte ofereix una experi猫ncia educativa oberta, inclusiva i replicable.

馃幆 Objectius d’aprenentatge

A. Facilitar l’exploraci贸 activa de l’entorn des d’una mirada vinculada i respectuosa.
B. Refor莽ar el reconeixement i la valoraci贸 de la flora i la fauna en tant que parts del nostre ecosistema compartit.
C. Oferir un recurs educatiu flexible, 煤til per al curr铆culum escolar i per a la vida comunit脿ria.
D. Afavorir l’autonomia, la curiositat i la col·laboraci贸 mitjan莽ant el joc i les tecnologies digitals.

馃洜️ Metodologia suggerida

A. El disseny del projecte parteix d’una an脿lisi documental i entrevistes amb agents locals.
B. Es va treballar en col·laboraci贸 amb l’Escola Palau i l’Ajuntament de Palau-solit脿 i Plegamans.
C. Es van adaptar fitxes educatives de la guia “El Dimoni i les Pedres” i es van crear nous continguts digitals.
D. Es van incorporar codis QR i el mapa interactiu amb Google My Maps.
E. Es va validar la proposta amb el centre educatiu i es va elaborar una guia espec铆fica per al professorat.

馃О Materials necessaris

A. Dispositiu m貌bil amb connexi贸 per escanejar codis QR.
B. Acc茅s al mapa digital.
C. Fitxes impreses (opcional, per si hi ha problemes de connexi贸).
D. Aplicaci贸 d’identificaci贸 de plantes.
E. Guia per al professorat (versi贸 escolar).

馃椇️ Instruccions pas a pas

A. Iniciar la gimcana escanejant el primer codi QR a l’entrada del parc.
B. Seguir el fil narratiu i el recorregut amb els punts senyalitzats en el mapa.
C. Realitzar les activitats suggerides en cada punt (ca莽a del tresor, llenguatge dels arbres, creaci贸 d’un herbari, reflexi贸 sobre l’impacte hum脿, etc.).
D. Finalitzar l’experi猫ncia amb una carta d’acomiadament dels personatges guies.
E. Recollir l’experi猫ncia amb activitats d’avaluaci贸 i debat (versi贸 escolar).

⏳ Temps estimat

Entre 60 i 90 minuts en la versi贸 escolar.
Flexible i lliure en la versi贸 oberta per a fam铆lies.

馃懃 Nombre de participants suggerit

Grups classe de cicle superior de prim脿ria en equips petits (5-6 persones).
Grups familiars o petits col·lectius en la versi贸 oberta.

✨ Reflexions

Aquesta proposta educativa digital obre la possibilitat d’habitar l’espai comunitari amb una nova atenci贸. Convida a recon猫ixer que all貌 que sovint sembla invisible —les formes de vida que ens envolten— 茅s part fonamental del nostre dia a dia. La gimcana afavoreix una experi猫ncia d’aprenentatge situada, accessible i compartida. La doble versi贸 del recurs, escolar i oberta, assegura la seva transferibilitat, sostenibilitat i 煤s diversificat, i refor莽a el valor del parc com un espai viu d’interacci贸 i consci猫ncia col·lectiva.

馃摜 Desc脿rrega del material

El recurs es pot accedir lliurement a trav茅s dels codis QR col·locats al parc.
Tamb茅 existeix una guia per al professorat i fitxes educatives adaptades (disponibles sota demanda o per impressi贸).

馃摑 Cr猫dits i llic猫ncies

Autoria: J煤lia Porta Rodr铆guez, Grau d’Educaci贸 Social (UAB).
Tutora: Paloma Valdivia Vizarreta.
Entitats col·laboradores: Escola Palau, Ajuntament de Palau-solit脿 i Plegamans.
Llic猫ncia: Creative Commons Reconeixement - Compartir Igual (CC BY-SA).