🧩 Recupera les peces perdudes! Escape Room educatiu per viatjar en el temps a Palau-solità i Plegamans


 


🧩 Recupera les peces perdudes! Escape Room educatiu per viatjar en el temps a Palau-solità i Plegamans

Aquesta proposta educativa proposa un joc col·laboratiu que convida infants i joves a descobrir el patrimoni cultural del municipi a partir de les peces que formen part de l’exposició permanent de la masia de Can Cortès. Mitjançant un Escape Room educatiu i cooperatiu, l’alumnat haurà de recuperar simbòlicament les peces perdudes de Palau-solità i Plegamans resolent reptes i enigmes que connecten elements significatius de la història local. El projecte neix amb la voluntat de generar interès per l’espai expositiu i reforçar el coneixement dels béns patrimonials que aquest conserva.

📚 En què consisteix i què aporta

L’activitat es concreta en un Escape Room educatiu pensat per fer-se en entorns escolars o comunitaris, a través d’una caixa de joc transportable i reutilitzable. L’experiència gira al voltant de la recuperació simbòlica de cinc peces que formen part de l’exposició permanent de Can Cortès. Cada repte planteja una aproximació a un element patrimonial concret (una sínia, un rellotge de sol, un molí, etc.), relacionat amb la història i la vida del municipi. El joc busca despertar l’interès per visitar l’exposició, reconèixer el valor dels objectes que s’hi custodien i entendre la seva rellevància com a part del patrimoni col·lectiu.

🎯 Objectius d’aprenentatge

A. Conèixer una selecció de peces patrimonials del municipi a partir de la col·lecció exposada a la masia de Can Cortès.
B. Despertar l’interès pel patrimoni local i pel seu paper en la construcció de la memòria col·lectiva.
C. Potenciar l’aprenentatge cooperatiu i la resolució de reptes en contextos educatius.
D. Fomentar el vincle entre escoles, equipaments culturals i comunitat a través d’un recurs lúdic i transportable.

🛠️ Metodologia suggerida

A. El disseny del recurs s’ha basat en una recerca prèvia de les peces de l’exposició i el seu context històric.
B. Cada repte s’ha creat a partir d’una peça concreta i planteja una activitat de resolució (codi, trencaclosques, endevinalla…).
C. Es parteix d’una narrativa introductòria que contextualitza el joc: Palau ha perdut cinc peces importants que cal recuperar.
D. Es treballa en petits grups, i cada equip ha de superar una prova per recuperar una peça.
E. Al final, es proposa una activitat de tancament per compartir el que s’ha après i, si es vol, animar a visitar l’exposició.

🧰 Materials necessaris

A. Caixa amb els sobres de reptes i les fitxes de les peces patrimonials.
B. Carta de presentació del repte i carta de tancament.
C. Guia per a la persona dinamitzadora amb instruccions clares.
D. Espai de treball per a grups petits.
E. Materials complementaris (candaus, codis, imatges…).

🗺️ Instruccions pas a pas

A. Llegir col·lectivament la carta d’inici: el poble ha perdut cinc peces del seu patrimoni.
B. Dividir els participants en petits grups i entregar-los un repte vinculat a una peça.
C. Cada grup ha de resoldre la seva prova per “recuperar” simbòlicament la peça.
D. Un cop superats tots els reptes, es fa una posada en comú de les peces treballades.
E. Es convida els participants a visitar l’exposició de Can Cortès per veure les peces originals.

⏳ Temps estimat

Sessió única d’entre 60 i 90 minuts, adaptable segons el grup i el context d’aplicació.

👥 Nombre de participants suggerit

Activitat pensada per a grups d’entre 12 i 30 participants de cicle mitjà o superior de primària, dividits en equips de 4 a 6 persones.

✨ Reflexions

Aquest Escape Room educatiu és una eina per despertar el valor del patrimoni local des de l’experiència lúdica i el treball col·laboratiu. Aporta una manera accessible i engrescadora d’acostar-se a l’exposició permanent de Can Cortès, fent visibles les històries i usos de les peces que en formen part. El joc no substitueix la visita, sinó que la complementa i l’activa, convertint-la en una continuació natural del procés educatiu. És una proposta versàtil, transferible i fàcilment replicable en escoles, biblioteques i entorns comunitaris.

📥 Descàrrega del material

Els materials es poden adaptar en format digital per a la seva descàrrega i reproducció autònoma. Es recomana generar un dossier imprimible amb les instruccions, reptes i guies per al seu ús obert.

📝 Crèdits i llicències

Autoria: Dagmar Novansky Soria. Grau de Educació Social
Tutora: Paloma Valdivia Vizarreta.
Entitats col·laboradores: Ajuntament de Palau-solità i Plegamans, Masia de Can Cortès, Universitat Autònoma de Barcelona.
Llicència: Creative Commons Reconeixement - Compartir Igual (CC BY-SA).