馃 Fauna local: una cacera del tresor col·laborativa amb realitat augmentada
Aquest projecte proposa una activitat educativa per a cicle mitj脿 i superior de prim脿ria centrada en l’exploraci贸 de la fauna del Vall猫s Oriental i Occidental. A partir d’una metodologia inspirada en el format “cacera del tresor digital”, els infants treballen en grups per investigar un animal concret i crear una gran fitxa-p貌ster amb la informaci贸 recollida. La proposta combina la recerca aut貌noma i guiada amb l’煤s de la realitat augmentada com a element motivador.馃摎 En qu猫 consisteix i qu猫 aporta
Cada grup d’alumnes rep l’enc脿rrec de convertir-se en experts d’un animal del Vall猫s. Per fer-ho, han de completar una fitxa gran amb diferents apartats (h脿bitat, alimentaci贸, caracter铆stiques, relaci贸 amb l’ecosistema...). La recerca es fa a partir d’enlla莽os preseleccionats i curosament triats, fomentant aix铆 una navegaci贸 responsable i segura per internet. A m茅s, la proposta incorpora com a element motivador que, enfocant el dibuix del seu animal amb un dispositiu m貌bil o tauleta, aquest cobra vida en 3D gr脿cies a la realitat augmentada. Aix貌 facilita un vincle emocional amb l’objecte d’estudi i dona m茅s valor a la fauna local. L’activitat encaixa plenament amb el curr铆culum catal脿 per a cicle mitj脿 de prim脿ria, que aposta per situacions d’aprenentatge contextualitzades i transversals. Permet treballar compet猫ncies digitals de manera guiada i responsable, fomentar la recerca aut貌noma i col·laborativa, i desenvolupar el pensament cient铆fic, sempre des d’una mirada propera al territori.
馃幆 Objectius d’aprenentatge
A. Aprendre a treballar aut貌nomament i en equip en un projecte de recerca.
B. Desenvolupar el pensament d’investigaci贸 i la capacitat de formular preguntes sobre el medi natural.
C. Descobrir els animals del Vall猫s i comprendre el seu paper en l’ecosistema local.
D. Practicar una navegaci贸 digital responsable, utilitzant recursos pr猫viament seleccionats.
E. Explorar les possibilitats educatives de la realitat augmentada com a eina d’aprenentatge.
F. Fomentar l’orgull i el respecte cap a la biodiversitat del nostre entorn proper.
馃洜️ Metodologia suggerida
A. Organitzaci贸 dels infants en petits grups, assignant a cada equip un animal del Vall猫s.
B. Investigaci贸 a partir d’enlla莽os digitals proporcionats, assegurant un 煤s segur i guiat d’internet.
C. Elaboraci贸 de la fitxa-p貌ster gran amb la informaci贸 trobada, estructurada en diversos apartats.
D. Presentaci贸 oral del treball al grup classe, mostrant la fitxa i activant la realitat augmentada del dibuix.
E. Tancament amb una reflexi贸 col·lectiva sobre qu猫 hem apr猫s i per qu猫 茅s important con猫ixer els animals que conviuen amb nosaltres.
馃О Materials necessaris
A. Fitxes en format gran per completar (PDF imprimible o cartolina).
B. Dispositius m貌bils o tauletes amb aplicaci贸 per visualitzar els animals en 3D amb realitat augmentada.
C. Acc茅s a internet per consultar els enlla莽os seleccionats.
D. Retoladors, llapis de colors i altres materials per decorar les fitxes.
馃椇️ Instruccions pas a pas
A. Assignar un animal del Vall猫s a cada grup i explicar el repte.
B. Compartir els enlla莽os digitals triats per fer la recerca dins la cacera del tresor.
C. Omplir la fitxa-p貌ster de forma creativa i amb la informaci贸 trobada.
D. Provar l’efecte de la realitat augmentada enfocant el dibuix amb el dispositiu.
E. Presentar la recerca a la classe i respondre preguntes dels companys.
⏳ Temps estimat
Entre 3 i 4 sessions:
1-2 sessions per fer la recerca i elaborar la fitxa,
1 sessi贸 per preparar la presentaci贸 i experimentar amb la realitat augmentada,
1 sessi贸 final per exposar i reflexionar.
馃懃 Nombre de participants suggerit
Pensat per grups de 3-4 alumnes dins un grup classe de prim脿ria (especialment per a 3r i 4t de prim脿ria, segons l’adequaci贸 al curr铆culum competencial de Catalunya).
✨ Reflexions
Aquesta proposta combina el valor del treball cooperatiu amb la motivaci贸 que aporta la realitat augmentada, alhora que connecta els infants amb la fauna que conviu al seu territori. 脡s una oportunitat per educar la mirada cient铆fica i curiosa, refor莽ar la compet猫ncia digital de forma responsable i fer visible la import脿ncia de preservar els ecosistemes locals.
馃摜 Desc脿rrega del material
Inclou fitxes grans en PDF i la llista d’enlla莽os digitals curats per fer la recerca. Tamb茅 es pot compartir el recurs digital de realitat augmentada per a instal·lar-lo pr猫viament.
馃摑 Cr猫dits i llic猫ncies
Coordinaci贸 i tutoritzaci贸: Paloma Valdivia Vizarreta
Desenvolupament: estudiants d’Educaci贸 de la Universitat de Barcelona i col·laboradors puntuals en sessions de Legaz
Llic猫ncia: Creative Commons - Reconeixement Compartir Igual (CC BY-SA)